een dagje shoppen! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu een dagje shoppen! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu

een dagje shoppen!

Blijf op de hoogte en volg Imke

05 Augustus 2012 | India, Kodaikānāl

Gisteren stonden we ondanks dat het weekend was toch vroeg op. Om 8 uur zaten we aan het ontbijt en daarna gingen we met de Nederlandse meiden en Sreed het stadje in. We moesten nog meer dekens kopen, dit keer voor de 'tribal orphanage'. Het moesten er 60 zijn en toen we aan kwamen lopen begon de winkelier al te lachen. Ze had niet zo veel dekens meer op voorraad maar als ze een half uurtje de tijd kreeg zou ze het wel gaan redden. In dat half uur hebben we een beetje rondgelopen op zoek naar fotolijstjes en nagellak voor het weeshuis. Helaas zaten veel winkels dicht... Na een half uurtje gingen we de dekens ophalen. Gelukkig hoefden we ze niet zelf mee te nemen maar konden we ze vanaf de schoolpoort naar onze dorms brengen. Nadat we alles een plekje hadden gegeven gingen we weer terug om de foto's van de weeskinderen af te laten drukken. Ze waren echt heel mooi geworden alleen hadden we nog geen lijstjes. Omdat de winkeliers zien dat wij toeristen zijn willen ze nog wel eens meer geld vragen dan de oorspronkelijke prijs dus daarom ging Sreed alleen naar een winkel waar ze lijstjes verkochten. Ondertussen gingen wij even naar de CCD (starbucks van India). Toen Sreed terug kwam zei hij dat er lijstjes waren met decoratie maar dat wilden we eigenlijk niet omdat we het leuker vonden om de lijstjes zelf met de kids te versieren. Ook waren deze lijstjes best duur dus daarom wachtten we nog even. De winkels hebben niet echt vaste openingstijden dus daarom gingen we nog een keer kijken of de winkel die we nodiag hadden inmiddels al open was, maar helaas! Het was al 1 uur dus de lunch op school hadden we gemist en daarom gingen we met z'n allen eten in een restaurantje. Het zag er heel gezellig uit en het was niet zo druk dus we hadden genoeg plek om met 9 personen te zitten. Ze hadden van alles te eten, alles zag er ook lekker uit. Ik had een kipsalade die heerlijk was alleen vind ik het wel jammer dat ze hier niet zo precies zijn met het verwijderen van de botten in het vlees. We zijn wel 2 uur in het restaurant geweest en we hebben lekker gekletst. Op een gegeven moment wilden we toch wel graag weer gaan want iedereen moest naar de wc en de wc daar was niet bepaald fris. We zijn naar school gerend en toen iedereen weer bij 'flag green' was zagen we Gillian lopen. Zij was met ons naar de sari-fabriek geweest en ze zou regelen dat onze sari's nog op maat gemaakt zouden worden. Toen we ernaar vroegen zei ze dat we meteen wel mee konden. Nadat we onze sari's gepakt hadden gingen we een gebouw binnen dat tegenover de school stond. Toen we daar binnenkwamen zaten er allemaal vrouwen achter een naaimachine. Ze maakten niet alleen sari's maar ook speelgoed voor kleine kinderen. Twee vrouwen gingen ons allemaal opmeten en daarna konden we weer gaan. Iedereen wilde eigenlijk nog wel even shoppen maar Sreed was naar z'n dorm gegaan toen wij bezig waren met onze sari's dus moesten we wel alleen. Ik vond het niet zo erg maar je hebt wel continu jongeren die achter je aanlopen wat heel irritant is. Toch probeerden we ze te negeren en als groep bij elkaar te blijven. We zijn naar heel veel winkeltjes geweest en iedereen had best veel gekocht want het kost allemaal bijna niks. Op de markt hebben ze niet eens vaste prijzen maar daar zeggen ze gewoon maar een prijs. Wat me trouwens opviel is dat je ook bijna nooit het goede bedrag aan wisselgeld terugkrijgt. Ook bij de CCD krijg je soms te weinig of soms te veel terug.
We hadden van Aastha gehoort dat de kinderen van het weeshuis het heel leuk vinden als je hun nagels lakt dus daarom hebben we op de markt 10 potjes nagelak voor 70 rupees (1 euro) gekocht!
Rond half 5 gingen we weer terug naar school waar we Sreed zagen, hij had een Indiase sweet voor ons gemaakt. Dat was best lekker! Daarna zijn we allemaal nog even naar onze dorm gegaan. Hedwig en ik hoorden dat het kamergenootje van Hedwig ging logeren bij iemand dus daarom vroegen we of ik bij Hedwig op de kamer mocht slapen, en dat kon!
Om 6 uur gingen we richting de 'dining room' voor het avondeten. Om 7 uur zou 'canteen' beginnen maar niet iedereen had zin om te gaan. Ik wilde zelf wel graag gaan en gelukkig hebben we iedereen behalve Esme overgehaald om mee te gaan. We gingen nog even snel omkleden in onze dorm en om kwart over 7 waren we klaar voor de party! Het was echt gezellig! Ze hadden leuke muziek en er waren veel leerlingen van de school die ook naar ons toe kwamen om te dansen. Wij vonden het wel leuk als er ook een keer een Nederlands liedje gedraaid werd dus na een half uurtje stond 'het vliegerlied' op. Iedereen kwam naar ons toe en danste mee! De Duitse leerlingen kenden het lied natuurlijk al dus die vonden het ook wel leuk!
Helaas viel op een gegeven moment de laptop van de muziek van de tafel af waardoor er iets kapot was en we geen muziek meer konden draaien. Daarom moest iedereen terug naar de dorm, dat was echt jammer want het was net zo leuk!
Toen we in de dorm kwamen zijn we gaan douchen en daarna met de laptop en chips in bed gaan liggen. Rond half 1 hebben we toch maar de lichten uit gedaan want verder iedereen in de dorm sliep al. We hebben nog even gekletst en daarna zijn we lekker gaan slapen. Om half 8 ging vanmorgen de wekker weer en om 8 uur zaten we weer aan het ontbijt. Nu zitten we even in de dorm en over een uurtje gaan we weer op pad om de gekochte spullen naar het weeshuis te brengen!