de eerste dagen van de rondreis! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu de eerste dagen van de rondreis! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu

de eerste dagen van de rondreis!

Blijf op de hoogte en volg Imke

13 Augustus 2012 | India, Kodaikānāl

Ja, al een aantal dagen niet meer geschreven want we hebben het erg druk! Natuurlijk mis ik iedereen van KIS heel erg maar de rondreis is begonnen en dat is ook een hele belevenis. Vrijdagavond gingen we uit eten bij een restaurantje dichtbij ons hotel. Het zag er allemaal niet heel schoon uit, maar we dachten: let’s try! Toen we binnen zaten hadden we al snel ons eten besteld maar het duurde vrij lang voordat ze dat serveerden. Zelf had ik vegetable noodle soup en die was nog best lekker, alleen Hedwig had uiensoep en daarin zat gewoon een heel rauw ei! Toen we rustig zaten te eten zag ik opeens iets van de trap aflopen wat een rat bleek te zijn, hij was echt supergroot! Iedereen zat met de voeten op de stoel, bang voor de rat… Toen iedereen het eten helemaal of half opgegeten had gingen we weer terug naar onze hotelkamer. Samen met Hedwig en Kim had ik nog even gekletst maar we waren best moe dus gingen we al snel slapen.
De volgende ochtend hadden we om 9 uur afgesproken voor het ontbijt. Het was een uitgebreid ontbijt met pannenkoeken, ei, cornflakes, watermeloen, ananas en toast! Toen we ons eten op hadden kwam er een man die ons uitleg gaf over de activiteiten die we hier konden doen. Aan het einde van z’n verhaal vertelde die over olifanten rijden en wassen wat wij natuurlijk allemaal geweldig vonden. Het leukste was nog wel dat we eigenlijk meteen konden gaan! Het was nog geen 10 minuten rijden vanuit ons hotel en toen we aankwamen rijden zagen we de olifanten al staan. We moesten een soort van stijger op zodat we op de olifant konden gaan zitten. Je kon met z’n drieën op een olifant en ik zat samen met Marjolein en Hedwig. Onze camera’s konden we aan iemand geven die meeliep zodat hij foto’s kon maken. Helaas deed mijn camera het niet maar gelukkig hadden Hedwig en Marjolein er ook een! De huid van de olifant was heel erg dik en ook zaten er dikke zwarte haren op. Onze olifant was echt superlief! We hebben ongeveer een half uur op de olifant gezeten. De olifant ging niet zo snel maar zo konden we wel genieten van de jungle! Toen we weer met beide benen op de grond stonden liepen we naar een grote bak waarin een olifant lag, klaar om gewast te worden. We kregen allemaal een stuk kokosnoot waarmee we de olifant konden wassen. Met blote voeten gingen we in de bak staan en iedereen kon een keer op de nek van de olifant zitten om het grote oor te wassen! Na een tijdje was de olifant helemaal schoon, alleen wij nog niet! Natuurlijk wilden we allemaal dolgraag dat de olifant ons ook ging wassen! Een voor een gingen we op de olifant zitten. Er stond een emmer klaar die continu gevuld werd door de tuinslang die erin lag. De olifant nam water op in de slurf en spoot het naar achteren, over ons heen! Van te voren dacht ik dat het wel mee zou vallen maar toen ik van de olifant afstapte was ik helemaal doorweekt! Het was zo leuk! Helaas was het niet zo mooi weer maar toch had niemand het eigenlijk koud. Nadat we allemaal afscheid genomen hadden van de olifant gingen we kletsnat de bus weer in, terug naar het hotel. Iedereen kon even snel omkleden maar veel tijd was er niet want de bus stond alweer klaar om naar de theefabriek te rijden. Na ongeveer een half uur kwamen we daar aan en het uitzicht alleen al was supermooi! Eerst kregen we buiten wat uitleg over de theeblaadjes. Zo vertelde hij dat er in een blaadje heel veel smaken thee zitten! Even later gingen we naar binnen waar dezelfde man ons een power point liet zien over de processen in de fabriek. Het zag er op de foto allemaal wel interessant uit maar natuurlijk wilden we dit liever in het echt zien. Toen we bij de fabriek aankwamen rook het al heel erg lekker naar thee. Helaas mochten we binnen geen foto’s maken maar ik kan je zeggen dat alles er heel interessant uitzag! Er waren best veel verschillende processen voordat de uiteindelijke thee klaar was. Toen we ieder proces bekeken hadden gingen we weer naar buiten en daar konden we nog wat thee proeven. De thee hier in India drinken ze normaal met melk maar wij konden het zonder melk proberen en dat was echt heel sterk! Na het theeleuten bedankten we iedereen en gingen we weer naar de bus om door te rijden naar de Spice gardens! Na een kwartiertje parkeerde de bus langs de weg en stapten we uit. We moesten een klein trapje aflopen en daar stond al een man klaar om ons rond te leiden. We waren eigenlijk meteen al in een soort van jungle met allemaal kruiden. Bij bijna elke plant kregen we uitleg, soms konden we het niet verstaan vanwege het Engels maar vaak was het nog nieuw voor ons dus erg interessant. In het midden van de jungle konden we in een boomhut klimmen om zo uitzicht te hebben over alle kruiden! Toen we weer terugliepen gingen we nog even langs het winkeltje op waar je al deze kruiden kon kopen, dat zag er echt heel schattig uit! Hierna gingen we weer terug naar ons hotel om daarna weer door te rijden naar een soort van barbecue in de buurt. Langs de weg stopten we en moesten we een heuvel oplopen. Toen we aankwamen stonden er tafels klaar met daarop allemaal groenten die nog gesneden moesten worden. Van te voren had ik eigenlijk niks verwacht maar dit al helemaal niet. Toch vond ik het wel heel erg leuk! We waren met best een grote groep mensen. Eerst hadden we alle groenten gesneden en daarna konden we beginnen met koken. Inmiddels waren we er al best lang dus kregen we al wel een beetje honger. Maar eten zat er voorlopig nog niet in want het koken duurde erg lang. Uiteindelijk gingen we pas om 10 uur eten maar het wachten was het waard! We hadden allerlei verschillende gerechten, typisch Indisch! We hadden al vaker een soort van zoute kroepoek gehad maar we wisten nooit hoe het heette, en eindelijk kregen we het te horen: papadam. Nadat iedereen het eten op had gingen we weer terug naar het hotel. De wekker werd om kwart over 5 gezet want het plan voor zondag was een jeep safari. Om kwart over 5 vanmorgen ging dus de wekker en om half 6 zaten we al in de jeep. We hadden twee jeeps voor 11 personen. Ik zat in een jeep met Hedwig, Kim, Annette en Fransje. Er zaten geen deuren in de jeep dus soms moest je je wel even vasthouden want de chauffeur reed niet bepaald rustig. Na een tijdje rijden kwamen we bij het park aan waar het dak van de jeep eraf werd gehaald waardoor we goed om ons heen konden kijken. Het was best een lange rit maar onderweg hebben we nog best veel dieren gezien zoals: olifanten, herten, apen, eekhoorns, bizons, vlinders en een bijenkorf. Het was trouwens erg knap dat de chauffeur al deze dieren kon zien want ze zaten meestal redelijk ver weg. Na een tijdje onze ogen uitgekeken te hebben kwamen we aan bij de verzamelplek voor ons ontbijt. Om 9 uur gingen we ontbijten en daarna gingen we hiken. We liepen door de jungle en vaak hadden we een heel mooi uitzicht. Er was wel een nadeel: er zaten heel veel bloedzuigers die continu op je gingen zitten. Dit was best vervelend en soms wel eng maar we stopten een aantal keer zodat we ze eraf konden halen. Na twee uur wandelen kwamen we weer terug bij de verzamelplek om te gaan lunchen. Maar voor de lunch gingen we nog naar een kruidentuintje die uiteindelijk niet echt veel voorstelde dus daarom liepen we weer terug. Na de lunch gingen we bootje varen. Het regende best hard dus wachtten we even om daarna het onstabiele bootje in te stappen. We zaten met z’n vijven in een bootje samen met een man die roeide. Op een gegeven moment stapten we uit ons bootje om bij een hele grote waterval te kijken. Het enige was, we moesten door het water lopen dus onze voeten bleven niet droog. Achteraf was dit het zeker waard want de waterval was erg groot en mooi en we hebben een aantal leuke foto’s kunnen maken. Toen we weer terug waren kregen we nog een kleine rondleiding in een kamer waar de botten van een olifant lagen, heel groot en erg zwaar! Hierna liepen we weer naar onze jeep en reden we weer richting het hotel. Op het park mocht het dak nog van de jeep af dus we gingen met z’n allen staan, echt een mooi uitzicht! Na een tijdje kwamen we weer in het hotel aan en gingen Marjolein, Hedwig en ik nog even een rondje lopen om nog wat dingetjes te kopen. Daarna nog even op de laptop in de lobby en om half 8 gingen we eten in het bamboerestaurant. We wisten niet meer hoe ver het lopen was dus hadden we een tuk-tuk aangehouden die ons naar het restaurant bracht. Achteraf was dat niet echt nodig geweest want het was vrij dichtbij maar toch was het erg leuk en het kostte bijna niks. Nadat we lekker gegeten hadden gingen we terug naar het hotel en konden we nog een uurtje op internet want wifi stopt om kwart over 10. De meeste Indiërs waren online op skype dus hebben we vast plannen gemaakt voor een reünie in Kenia!
Vandaag gaan we weer verder reizen dus ik moet zo m’n koffer maar weer inpakken. We hebben het in Kerala in ieder geval erg naar onze zin gehad!