logeren bij het weeshuis! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu logeren bij het weeshuis! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu

logeren bij het weeshuis!

Blijf op de hoogte en volg Imke

04 Augustus 2012 | India, Kodaikānāl

Tja, gisteren wilde ik een verslag plaatsen maar internet deed het weer eens niet dus dit is het verslag van gisteren :)

Gisterochtend na het ontbijt zaten we met al onze spullen klaar om te vertrekken naar het weeshuis onderaan de berg. We moesten alleen nog afwachten of Kim weer beter was en met ons mee mocht... Ze voelde zich al een stuk beter maar moest toch nog op de dokter wachten die haar koorts zou meten. Dit duurde heel lang maar gelukkig was het lekker weer dus konden we even zonnen. Rond 10 uur hoorden we dat Kim mee mocht dus iedereen was erg blij! Snel had ze haar spullen gepakt zodat we konden gaan. Er ging een lerares van school mee die ook in het weeshuis zou overnachten. We moesten ongeveer 3 uur in de bus zitten en het werd steeds warmer toen we verder naar beneden gingen. Ik ben er nu wel zeker van dat ik nooit meer autoziek zal worden want die bus heeft ons helemaal heen en weer geschudt zonder dat ik misselijk werd! Na 3 uur gingen we een heel smal paadje in. Het leek wel of we meteen midden in de jungle zaten. Na 5 minuten hobbelen kwamen we bij het weeshuis aan waar de jongens al op ons stonden te wachten. Ook waren er heel veel dieren: honden, katten, koeien, kippen, kuikens en mieren! De jongens waren nog best verlegen dus liet de 'moeder' van het weeshuis onze slaapplek vast zien. We hadden verwacht dat we op de grond moesten slapen maar dit viel heel erg mee. Er lagen allemaal matrasjes op de grond met kussens en een laken! Er waren zelfs ventilatoren! Nadat we onze spullen een beetje hadden uitgepakt en bijgekomen waren van de busreis gingen we naar beneden waar we 'lime juice' kregen. Dat was zo lekker, en 'refreshing' dus als jullie het ook willen proberen:
Het recept voor 1 glas
- het sap van 1 limoen
- 2 eetlepels suiker
- water
Als je dit allemaal bij elkaar doet, is het al klaar!
Nadat we dus wat gedronken hadden stelden de jongens zich aan ons voor. Wat me opviel was dat er grote leeftijdsverschillen waren, de oudste was 16 en de jongste was 4. De jongste was trouwens heel erg schattig en hield nog al van alle aandacht! Ze namen ons gelijk mee naar een palmboom waaruit ze kokosnoten aan het halen waren. Ze klommen gewoon in de boom zonder iets van een ladder of steuntje te gebruiken! Toen de jongen die in de boom zat weer veilig op de grond was, kregen we allemaal een kokosnoot die we nog even zouden bewaren voor na de lunch.
We hadden een lunch die bestond uit rijst met wat saus, echt India dus! Na de lunch maakten de jongens de kokosnoten klaar zodat we het water wat erin zat konden drinken. Eigenlijk smaakte het helemaal niet naar kokos, maar het was wel lekker!
Hierna gingen we bezems maken van de nerven van de tak van een palmboom. We moesten met een mesje het zachte gedeelte eraf snijden en alle harde gedeeltes bij elkaar leggen zodat je een soort van heksenbezem zonder stok kreeg. Toen we hiermee klaar waren kwamen de meiden uit school die zich ook aan ons voorstelden. Toch hielden ze zich nog een beetje op de achtergrond toen wij met de jongens een aantal spellen gingen doen, onder andere kabaddi. Ze waren erg enthousiast en dolblij toen ze van ons wonnen. Ze hadden echt heel veel energie en bleven maar rondrennen zonder moe te worden. Wij als Nederlanders wisselden elkaar af tijdens de spellen want voor ons was het nogal vermoeiend in die hitte. Soms lieten de jongens vol trots de dansende pauwen op de aanliggende berg zien! Het viel me op dat de kinderen best gelukkig leken. Ze hadden hier ook best veel mogelijkheden aangezien er een groot klimrek stond met een glijbaan, schommels en een balk. Ook was er genoeg te eten voor ze en goede slaapplekken. Verder krijgen veel liefde van de mensen om hun heen. Om 6 uur ging er een bel wat betekende dat er cake met wat lekkers klaarstond. Hierna gingen we nog even naar de kapel die bij het weeshuis hoorde. Hier hebben we gebeden, gezongen en een foto gemaakt van de hele groep. Toen we weer op het speelterrein waren begonnen de meiden ook mee te spelen en kwamen ze wat losser. Om 8 uur hadden we ons avondeten wat weer bestond uit rijst maar ook uit 'beef and chicken'. Het was lekker maar echt heel erg 'spicy'! De jongens wilden dat ik bij hen aan de tafel kwam zitten samen met Kim. Ze vroegen naar onze namen en haalden grapjes met ons uit. Ze leken zich heel erg te vermaken. Ze kenden de macarena dus hebben we die samen gedanst! Daarna hebben we samen met de meiden ook nog wat liedjes gezongen. Even later namen de kids ons mee naar buiten om wat te laten zien: FIRE, FIRE! riepen ze dolenthousiast.Toen we naar boven keken zagen we inderdaad een bosbrand door de droogte maar gelukkig vertelden ze ons dat het veilig was! Helaas moesten de kids naar bed dus gingen wij ook maar naar boven. Van 9 tot 10 zou namelijk de elektriciteit uitgaan en we wilden graag nog even onze tanden poetsen in het licht. Nadat we dus onze tanden hadden gepoest en ons helemaal vol hadden gesmeerd met DEET (tegen de muggen) ging inderdaad het licht uit en ook de ventilatoren. Het was erg warm maar omdat we nog gingen kletsen ging de tijd snel en dus was het snel 10 uur. De ventilatoren gingen aan en we gingen slapen, want het was best een vermoeiende dag. Om 6.15 vanmorgen ging onze wekker en om half 7 zaten we beneden aan de koffie. We hadden de bezems natuurlijk niet voor niks gemaakt, het was de bedoeling dat we het hele terrein bij gingen vegen. In het begin vonden we dat vrij nutteloos maar achteraf bleek het veel fijner te zijn voor de kinderen als ze willen spelen. We hoorden dat de kids elke dag het terrein schoonvegen voordat ze naar school gaan. Nu was het dus onze beurt. Het was de taak aan de kinderen om ons te commanderen en dat deden ze ook echt! Met de armen over elkaar stonden ze vlak achter je om te kijken hoe je je werk deed. Toen het terrein schoon was hadden we ons ontbijt wat opnieuw bestond uit rijst maar er waren ook broodjes met boter en jam! Na het ontbijt moesten we afscheid nemen van de kinderen want ze moesten naar school. Nadat we gezwaaid hadden stond onze volgende taak weer op ons te wachten, namelijk koeienpoep naast de bomen strooien zodat deze beter zouden groeien. Daar liep je dan, met een emmer vol koeienpoep in die hitte. In de zon was het volgens mij wel 35 graden! Na een half uur stopten we en gingen we nog wat mango's plukken. Hiervoor gebruikten we een hele lange stok en wat opvangbakken. Toen we hiermee klaar waren was het weer tijd voor ons om te gaan. We pakten onze tassen en bedankten iedereen voor het verblijf. Iedereen ging met een voldaan gevoel de bus weer in. Tijdens de rit werd het steeds kouder omdat we de berg weer op gingen. We waren helemaal vies geworden van alle klusjes die we gedaan hadden dus toen we op school aankwamen gingen we meteen douchen. De 'dorm moeder' van Hedwig had bij domino's pizza's voor ons besteld dus toen we klaar waren met douchen hebben we lekker pizza gegeten. We hadden om 3 uur weer met de meiden afgesproken bij 'flag green' (een soort van ontmoetingspunt) en daar zagen we ook weer andere Indiers. Toen we weer een beetje bijgepraat hadden gingen we naar het dorp met Sreed om dekens te kopen voor het weeshuis. Al vrij snel hadden we gevonden wat we zochten maarja om nou met 55 dekens over straat te lopen... Gelukkig hoefden we niet alles mee te nemen want de winkeliers hadden een scooter waarmee ze een groot aantal dekens naar school brachten. Toen iedereen een dekenpakket naar de dorm had gebracht hadden we avondeten. Na het eten konden we nog naar een film gaan maar daar hadden we niet zo veel zin in en we mochten niet samen ergens gaan zitten kletsen dus moesten we maar naar onze dorm. Daar hebben we eigenlijk de hele avond op skype gezeten. Nu zit ik alleen in m'n kamer want mijn roommates zijn bij een vriendin logeren in een andere kamer maar ik mocht helaas niet met Hedwig logeren omdat mijn eigen dorm moeder er niet is...
Morgen gaan we de rest van de spullen kopen voor het weeshuis en morgen avond is er weer een partyyyy!

• 04 Augustus 2012 - 09:05

Mama:

Hoi meid,
    Ik ben iedere dag weer benieuwd wat je allemaal meemaakt en het is iedere dag weer iets nieuws. Het is super om je verslagen te lezen naast onze enthousiaste skype contacten. De foto's zijn ook erg leuk. Wat zul jij thuis lekker voor ons gaan koken, mmmmmm.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Xxx mama