Concern for others! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu Concern for others! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu

Concern for others!

Blijf op de hoogte en volg Imke

26 Juli 2012 | India, Kodaikānāl

Gisteren heb ik geen verlag geplaatst omdat helaas internet was uitgevallen. Dat komt wel vaker voor... Ook valt de stroom bijna elke dag wel een keertje uit dus de leerlingen die hier zitten kijken hier niet raar van op. Wij hadden zoiets van: wat is dit? Het is namelijk niet zo makkelijk om je tanden te poetsen in het donker...
Anyways, dit was het verslag van gisteren:
Vandaag hadden we de eerste twee uur ‘health’ en toen gingen we samen met een leraar naar het ‘poliohome’ waar gehandicapte kinderen verbleven. Een aantal van de kinderen woonden daar ook echt en de rest werd daar elke dag naartoe gebracht. Eerst kregen we een soort rondleiding door de ruimte waar de kinderen sliepen die daar woonden. Het zag er best goed uit! Daarna moesten we even wachten en kwamen ondertussen de kinderen van het weeshuis dat we bezocht hadden eraan lopen. Ze herkenden ons meteen en stormden op ons af, dat was echt superleuk! Toen ze op het schoolplein stonden gingen ze eerst met z’n allen bidden. Daarna gingen ze naar binnen en gingen wij bij het ‘poliohome’ naar binnen. Er was een vrouw die ons alle lokalen zou laten zien. Daarvoor ging ze met ons naar een aantal ruimtes waar ze bekers, borden, bakjes en andere benodigdheden maakten van papier en bladeren. Dat was echt bijzonder hoe ze dat deden! Ze verkopen dit om zo meer geld te verdienen voor de kinderen. Hierna gingen we als eerste naar het lokaal waar de dove kindjes zaten. Zij waren bezig met het leren praten en ze konden het al best goed! Daarna gingen we ook nog naar het lokaal waar blinde kindjes zaten en zij leerden lezen waar ze eigenlijk al best goed in waren. Dat vond ik zo knap! Verder gingen we nog naar een lokaal waar kinderen zaten die geestelijk gehandicapt waren. Dit was best heftig om te zien! Ze waren bezig met het maken van eenvoudige puzzels en de juf vertelde ons dat ze vaak therapie krijgen. Nadat we alle lokalen hadden gezien was er nog een ruimte waar een kindje bezig was met therapie en dat zag er echt zielig uit! Hij kon niet goed bewegen en daarom kreeg hij hulp. Er waren ook kinderen die ledematen missen en daarom gingen we naar een ruimte waar protheses werden gemaakt. Het was best een kleine ruimte en het rook een beetje naar chemische stoffen. Ik voelde me niet zo heel lekker maar nog wel goed genoeg om nog even in die ruimte te blijven. Ik was niet de enige die me niet lekker voelde want Annette viel flauw, iedereen schrok zich kapot! Trillend liepen we er naartoe maar gelukkig werd ze vrij snel wakker. Na wat water gedronken te hebben liepen we weer naar buiten. Gelukkig ging het weer goed met d’r alleen had ze een beetje hoofdpijn wat wel logisch is als je met je hoofd tegen een machine valt! We zijn weer teruggelopen naar school en daar hadden we lunch om allemaal even bij te komen. Na de lunch hadden we natuurkunde maar de stof hadden we al eerder gehad dus we hebben eigenlijk meer met elkaar gelachen. Hierna hadden we een uurtje SOEX waar de leraar een rijtje opnoemde waaraan eigenlijk iedereen zou moeten voldoen bijvoorbeeld appreciation en concern for others. Concern for others, dat hadden we eigenlijk allemaal wel gedaan vandaag. Eerst voor de kinderen in het ‘poliohome’ en daarna voor Annette! Na dit uur hadden we nog twee uur humanities en dat was best wel saai! Gelukkig kon ik nog wel lachen met Kim want de leraar was best grappig! Na school gingen we met een deel van onze Indiërs naar het stadje. In het begin gingen we even shoppen maar de jongens vonden dat niet zo leuk dus toen gingen we naar de CCD, oftewel de Indiase STARBUCKS! We hebben erg gelachen met z’n allen en om 6 uur waren we weer op school voor het avondeten.
In het ‘poliohome’ was het best heftig maar voor de rest heb ik erg veel gelachen vandaag, ook met de nieuwe mensen die ik hier ontmoet heb zoals een aantal Duitsers, een Amerikaan en natuurlijk veel mensen uit India!
Ik heb nu alweer zin in morgen, I’m so excited!