First schoolday! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu First schoolday! - Reisverslag uit Kodaikānāl, India van Imke Rasing - WaarBenJij.nu

First schoolday!

Blijf op de hoogte en volg Imke

23 Juli 2012 | India, Kodaikānāl

Vandaag was onze eerste schooldag! De Indiers vroegen nog of ik zenuwachtig was maar daar had ik geen last van, ik had er best wel zin in! Om 7 uur gingen we ontbijten en daarna werden we in tweetallen naar een 'advisory meeting' gebracht. Dit lijkt een beetje op het normale mentoruur van school waarin je dus praat over problemen en elkaar beter leert kennen. Hierna hadden we Tamil; een taal die ze in deze streek van India spreken. Het was een erg leuke les maar de taal is echt ontzettend lastig! De lerares heeft ons wel een aantal woorden geleerd zoals: Vannakkam, wat 'hallo' betekent. Een aantal Indiers van onze groep spreekt ook Tamil dus nu kunnen we een heel klein gesprekje met ze voeren in deze taal. Na deze les hadden we een bijeenkomst maar die leek meer op een kerkdienst. Een aantal mensen vertelden wat en op een gegeven moment werden wij ook voorgesteld aan alle leerlingen in de bovenbouw op deze school. Verder lieten ze een filmpje zien die Nishita en Yash gemaakt hadden over het verblijf in Nederland en dat was echt superleuk om te zien! Verder was de bijeenkomst eigenlijk vrij saai... Na de bijeenkomst moesten we foto's maken voor een pasje dat we hier op school krijgen. Daarna konden we nog even een kopje thee drinken en toen kregen we verdere instructies van Gillian Hoskin, de 'exchangecoordinator'. Ze bracht ons naar een balie waar we onze boeken konden ophalen maar dat was iets minder leuk want de boeken waren heel erg dik en daar hadden we natuurlijk niet zo veel zin in. Daarna vertelde ze ons dat we ook gewoon huiswerk moesten maken wat we al helemaal niet leuk vonden. Ze zei dat iedereen gelijk behandeld zou worden en na een tijdje snapten we dat ook wel. Gelukkig zei ze later dat het niet heel erg strict was dus daar waren we wel blij om. Na de lunch kregen we een eigen kluisje om onze zware boeken in te doen. Daarna hadden we met een aantal nog twee uur wiskunde met de leerlingen uit de 10de klas. Toen dit voorbij was werden we opgehaald met een auto om eten naar een weeshuis in de buurt te brengen als onderdeel van het Social Experience programma. We zaten uiteindelijk met 11 mensen in de auto en de chauffeur reed totaal niet voorzichtig! We hebben wel enorm gelachen! Na ongeveer 10 minuten kwamen we aan bij het weeshuis en van buiten zag het er nog best redelijk uit. Maar toen we naar binnen gebracht werden zagen we de kamers... Er waren volgens mij 18 bedden waar 36 meisjes op moesten slapen! Ook de jongens kamer had veel te weinig bedden. Het weeshuis was wel opgevrolijkt doordat het op een aantal plekken geschilderd was door de Nederlanders die er vorig jaar waren maar verder was er eigenlijk geen speelgoed en het speelveldje was erg hobbelig waardoor de kinderen er niet makkelijk konden spelen. De kindjes waren nog onderweg naar het weeshuis toen wij daar al waren; ze kwamen namelijk uit school. Op een gegeven moment zagen we ze al aankomen en ze waren zo blij! Iedereen zwaaide naar ons en ze sprongen van vreugde! Toen ze aankwamen gaven de meeste ons heel vrolijk een hand :) Op een gegeven moment was bijna iedereen van de Nederlandse meiden aan het huilen terwijl de reden daarvoor eigenlijk lastig te beschrijven was, het was zo bizar! Je snapt gewoon niet dat die kindjes zo blij kunnen zijn terwijl ze eigenlijk bijna niks hebben! Nadat de kids hun schooluniform hadden omgewisseld voor andere kleding gingen we spelletjes met ze doen. Het waren erg leuke spelletjes die we in Nederland niet kennen. Je moest best veel rennen, de weeskinderen waren supersnel en heel erg enthousiast. Daarna gingen we nog wat foto's maken en iedereen wilde heel graag met je op de foto, dat vond ik zo leuk! Helaas gingen we daarna weer weg omdat we op tijd weer terug op school moesten zijn. Het afscheid duurde lang want ze wilden graag nog op de foto en iedereen wilde een high five! Allemaal vroegen ze: Tomorrow? Tomorrow? en natuurlijk zeiden we JA! Nadat ze ons uitgezwaaid hadden reden we weer terug naar school waar we in de boutique met z'n allen dezelfde trui gingen kopen van KIS. Daarna gingen we eten en moesten we al vrij snel weer naar onze dorm. Het is opzich wel jammer dat je daar om 7 uur alweer moet zijn want dan kun je niet meer met elkaar afspreken...
Morgen gaan we weer naar school en na school kunnen we naast Social Experience ook gaan sporten of meedoen bij het koor. Dit lijkt me wel leuk om een keertje te doen! We zeiden tegen de weeskinderen dat we morgen weer terug zouden komen maar er is ook een groep met Duitse uitwisselingsstudenten die waarschijnlijk morgen zouden gaan dus ik denk eigenlijk dat we woensdag weer gaan. Ook willen we gaan vragen of we een keer een hele dag er naartoe kunnen omdat we ook geld ingezameld hebben waarvan we spullen voor de kinderen willen kopen! Ik hoop dat het mag want het zijn echt schatjes!

• 23 Juli 2012 - 18:04

Ivar:

Hee Imke, balen van die boeken en dat huiswerk :S wij hadden het echt stukken beter vorig jaar, wij hadden super veel soex. Wel raar dat ze dat niet weer doen dit jaar, maar nu hoef je je iniedergeval niet te vervelen :P als je het weeshuis al bijzonder vond dan zal je het polio-home echt nog bijzonderder vinden. Veel plezier nog en doe de groeten aan nishita ;)

• 23 Juli 2012 - 23:36

JAC En Truus Hoogveld :

Imke
    Wat een bijzondere reis die jullie maken.
    Je schrijft leuk uitgebreid en ook prachtige foto,s erbij.
    Die taal die daar wordt gesproken lijkt me moeilijk, het Engels zal je beter afgaan.
    We blijven je volgen, groetjes uit Angeren.
    JAC en Truus

• 24 Juli 2012 - 17:16

Kirsten:

Heee Imke,,
    Ik las net van het huiswerk en de boeken dat is wel een beetje balen!
    Maar zo te zien heb je het echt leuk in India.
    Dikke Kus uit Huissen

xxxxxxxx